Institutionens forskare får 19 200 000 från Vetenskapsrådet

41 forskare vid Göteborgs universitetet får dela på totalt strax över 190 miljoner i 2018 års utdelning från Vetenskapsrådet inom medicin och hälsa. Fyra av forskarna är från vår institution

Volkan Sayin får etableringsbidrag och de övriga tre får projektbidrag och dessa är Olov Ekwall, Peter Thomsen samt Gunnar Steineck:

• Volkan Sayin får Etableringsbidrag på 6 miljoner under perioden 2019-2022, för projektet En precisionsmedicinplattform för att identifiera nya redoxberoende metaboliska sårbarheter i lungcancer
  • Olov Ekwall vid avdelningen för pediatrik får projektbidrag på 4,8 miljoner under perioden 2019-2022. Projekttitel: Kliniska och experimentella studier av toleransmekanismer i thymus med målet att utveckla nya behandlingsmetoder för autoimmuna sjukdomar
  • Peter Thomsen vid avdelningen för biomaterialvetenskap har fått projektbidrag på 4,8 miljoner för perioden 2019-2022
    Projekttitel: Gränszonen mellan biomaterial och vävnad
  • Gunnar Steineck vid avdelningen för onkologi har fått projektbidrag på 3,6 miljoner under perioden 2019-2021. Projekttitel: Att förebygga nedsatt tarmhälsa hos den åldrande canceröverlevaren – en nationell randomiserad studie gällande intag av fiber under strålbehandling (FIDURA)

Att omprogrammera immunsystemet
Olov Ekwall som är professor vid avdelningen för pediatrik, hoppas att hans projekt på sikt skall upptäcka nya diagnostiska metoder och behandlingsmetoder vid tillstånd med bristande immunreglering. Detta projekt genomförs i samverkan med institutionen för medicin.

- Det finns flera mekanismer som normalt hindrar immunsystemet att angripa den egna kroppen, vilka sammantaget kallas immunologisk tolerans. Thymus (brässen) är av stor betydelse för toleransutvecklingen. Det som är gemensamt för autoimmuna sjukdomar är att denna tolerans är bruten och immunsystemet angriper den egna kroppen. Projektet syftar till att utveckla nya metoder att "omprogrammera” immunsystemet och återskapa den immunologiska toleransen som behandling vid autoimmuna sjukdomar genom att påverka thymus funktion.

Projektet baseras på studier av thymus funktion i cellsystem, djurmodeller och människor. Det bygger vidare på olika studier i forskningsgruppen där de har undersökt effekter av borttagande av thymus hos barn som genomgår hjärtkirurgi och även flera andra experimentella studier av toleransutveckling i thymus.

Läs en längre artikel i Akademiliv om höstens VR-bidrag inom Medicin och hälsa