Många av institutionens forskare får anslag från Cancerfondens utdelning 2016

Cancerfondens största anslagsutdelning sker i november och i år delas 396 miljoner ut till 480 olika forskningsprojekt inom cancerområdet.

Cancerfonden fortsätter med andra ord att vara en viktig finansiär av svensk cancerforskning.

– Vi har noterat en utmärkt kvalitet och bredd i årets utdelning, forskningen omfattar mer än tjugo olika huvudgrupper av cancer. Inom grundforskningen ser vi många projekt som studerar molekylära mekanismer och mönster med hjälp av arvsmassa och proteiner. Vi ser en trend där dessa tekniker tillämpas alltmer i den kliniska, patientnära forskningen. Detta innebär bland annat att man med hjälp av biomarkörer kan förbättra diagnostik och uppföljning av cancer, säger Klas Kärre, professor och ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd, på Cancerfondens webbsida. Han tillägger att fördelningen är mer jämställd än tidigare år.

Göteborgs universitet får 50,4 miljoner kronor, varav 18,4 miljoner kronor i nya beviljade anslag.

Bland forskarna finns många anslagstagare från institutionen för kliniska vetenskaper, och även bland våra forskare skiftar projekten från den molekylära nivån till patientens upplevelser kring livskvalitet. Nedan har vi sammanställt en lista på forskare anknutna till vår institution. En fullständig lista med summor med mera återfinns på Cancerfondens webbplats. Läs mer om anslagen och om hur fördelningen går till på Cancerfondens webbplats

Forskningsmånader för klinisk verksamhet
Albertsson, Per
En ny behandlingsstrategi för ökad bot vid cancersjukdom: Translationell forskning om radio-immunoterapi med riktad alfa-partikel strålning

Forskningsprojekt
Albertsson, Per

Angenete, Eva
Att förbättra behandlingen för patienter med kolorektal- och analcancer - Studier som utvärderar och förbättrar behandlingen med ett fokus på livskvalitet

Finizia, Caterina
Nya behandlingsmetoder vid komplikationer efter huvud-hals cancerbehandling ger förbättrad funktion och hälsorelaterad l
ivskvalitet - klinisk och translationell forskning

Haglind, Eva
Återhämtningsförbättrande åtgärder vid kirurgisk behandling av cancer. Studier av korttidseffekter, patientupplevd livskvalitet, återhämtning, överlevnad och kostnadseffektivitet.

Hugosson, Jonas
Göteborg-2 studien. En prospektiv, randomiserad, populationsbaserad studie av prostatacancer screening med prostata-specifikt antigen (PSA) följd av magnet resonans tomografi (MR) med målsättningen att minska risken för överdiagnostik.

Ivarsson, Marie-Lois
Förhindra uppkomst av peritoneal carcinomatos från kolorektal cancer

Ljungberg, Maria
Tumörkarakterisering och tidig utvärdering av cancerbehandling med avancerade MR-metoder

Palm, Stig
Förbättrad dosimetri för optimering av alfapartikelbaserad radionuklidterapi

Planeringsgrupp
Björk-Eriksson, Thomas
Diagnosgrupperna för framtagande av behandlingsprotokoll för protonbehandling

Nyman, Jan
Svenska planeringsgruppen för lungcancer

Tillsammans kan vi besegra cancer skriver man på Cancerfondens webbplats och tack alla givare som har gjort detta möjligt!

Sidansvarig: Susanne Lj Westergren|Sidan uppdaterades: 2016-11-25